Wat gebeurt er als je een feest organiseert en iemand verzuipt in de zee die eraan ligt?

Wordt de organisator dan aansprakelijk gesteld? Zo ja, waarvoor? en waarmee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Wanneer jij een feest wilt gaan organiseren kun je voor die tijd het beste een regelement samen stellen.
En daarin vast stellen dat je niet aansprakelijk bent voor de personen die buiten het terrein om wat overkomt.Dan heb je jezelf tenminste ingedekt.
Maar voor je zo iets wilt gaan organiseren moet je ten allertijde eerst met je verzekeraar om de tafel gaan zitten. En met hem het nodige overleggen en afspreken En vervolgens een vergunning aanvragen bij je gemeente.
En wanneer je gemeente een vergunning af geeft en jij verder alles in orde hebt ook je regelement, dan zou het mogelijk moeten zijn dat jij niet verantwoordelijk bent voor eventuele schade of de dood van iemand maar de gemeente of de persoon zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het feest op het strand wordt gegeven en iemand besluit de zee in te gaan is hij/zij zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden en niet de organisator van het feest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeval tijdens bedrijfsuitje lees onderstaande link eens door. Interessante uitspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een organisatie van festiviteiten kan niet altijd voor alles en eenieder aansprakelijk worden gesteld.

Echter wanneer er door de organisatie tijdens een strandfeest toegestaan wordt dat bijvoorbeeld kinderen zonder enige begeleiding in het donker de zee ingaan, zal de rechter vermoedelijk de organisatie verantwoordelijk stellen en die wellicht dood door schuld dan wel grove nalatigheid de dood tot gevolg hebbend ten laste leggen en de verantwoordelijke veroordelen.

Ik probeer hier aan te geven dat je niet zonder meer een volledig antwoord op deze vraag kunt krijgen omdat het heel erg van de omstandigheden afhangt wie er verdronken is, onder welke omstandigheden, of er iemand nalatig is geweest enz. enz.

Grofweg zou ik zeggen..is iedere volwassene voor zijn eigen daden verantwoordelijk en gaat de organisatie vrijuit.

Maar omstandigheden, zoals bovenstaand, kunnen tot andere gevolgtrekkingen leiden.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook wel eens een evenement georganiseerd, om te voorkomen dat je hoofdelijk aansprakelijk wordt gesteld voor wat er tijdens je evenement met de deelnemers gebeurt, is het verstandig een stichting of vereniging op te richten.
Zodat je als bestuursleden (organisatoren) inderdaad niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld.
Informatie hierover hebben ze ook bij de KvK, daar moet je je inschrijven als stichting of vereniging.
Succes.