Wat is de beste methode om tomaten water te geven in een serre?

Toegevoegd na 4 uur:
Even een verduidelijking, als ik te veel in een keer giet trekt er veel water in de grond (daar heb ik niets aan), terwijl één tomaat 70 liter water nodig heeft om zich te vormen. Als je te weinig giet gaat de plant water uit de tomaten halen en krijg je van die gekleurde vlekken.
Is er een methode om zonder met water te morsen je toch voldoende kan geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
16.6K

Het beste antwoord

In mijn volkstuin heb ik een serre staan en hier heb ik aan elke zijkanten 1 rij tomatenplanten staan. Voor de tomatenplanten heb ik een geul gemaakt van 5 tot 7 cm diep en 5 tot 7 cm breed. Aan het begin van beide geulen (aan iedere kant een) heb ik een plastic bloempot in de grond zitten die ik met 2 stokjes heb vastgezet. Iedere dag giet ik in iedere pot een gieter vol water en dit water loopt rond langs alle planten.
Je kunt ook nog wat vloeibare meststof soms toevoegen. De tomaten groeien zoals men zegt: Als Kool.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met een gietertje.

Toegevoegd na 1 uur:
Met hydrokorrels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha... Gieters zat, als het maar zo simpel was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) Kun je je vraag wat toelichten? Dan heb je misschien meer kans op het antwoord dat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, is ondertussen gebeurd.
Hoi fader.

Daar uw product overeen komt in teelt, de bijgevoegde link.
Met deze bakken reguleert u de water huishouding. U bepaald hoeveel en hoelang u de planten in het water ( = voeding ) laat staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd potten met planten op een schotel zetten!
Nooit water geven als de grond nog vochtig is!
En al helemaal niet, als er nog water op de schotel staat!
Wachten tot de grond droog begint te worden.
Voeg wekelijks/ regelmatig vloeibare mest aan het gietwater toe.
Die gekleurde vlekken is een ziekte, heeft wel te maken met de gezondheid van de tomatenplant.
En dat kan weer het gevolg zijn van te weinig water geven, of te weinig mest.

Toegevoegd na 4 minuten:
Staan je tomaten wel in de grond dus niet in potten, dan begrijp ik je vraag niet, immers het water MOET juist de grond in trekken.
Maar ook dan, nooit water geven als de grond nog vochtig is.
En NOOIT de grond geheel laten uitdrogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn tomaten staan niet in potten. De haarwortels die voor het watertransport zorgen zitten aan de oppervlakte en vaak niet dieper dan 10 cm. Het water dat door het gieten dieper de grond intrekt ben ik verloren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede grond heeft ook een goede capillaire werking, dat betekend dat de grond in staat is vocht omhoog te zuigen, tot bijna bovenaan.
Dus in geval je te veel water geeft, kan deze grond het als een spons vast houden en weer omhoog zuigen, dan verlies je vrijwel geen water meer.
Als de tomaten straks erg groot zijn, gebruiken ze bij warm weer erg veel water, dus moet je steeds meer water gaan geven.
Maar pas weer opnieuw water geven als de grond droger wordt en dat is weer afhankelijk van de hoogte van de plant en de temperatuur.
De grond klets nat houden is HEEL erg slecht, maar helemaal laten uitdrogen is OOK slecht, dus ja iets er tussen in
En heel veel mesten..
Ik heb in mijn kasje een druppelsysteem met een tijdklok er op, dus kan ik instellen wat ik wil.
Ook fijn als je een weekendje weg bent of vakantie hebt.
Succes met je tomaten.
Geef je tomatenplanten water via pet-flessen. Snijd de boden uit de flessen en plant ze met de hals in de grond naast je planten (voor iedere plant één) en giet iedere dag water in de flessen. Zo gaat het water direct de grond in naar de wortels van de planten waardoor je minder risico op ziekten als meeldauw loopt. Zoals al eerder gezegt moet het water juist wél de grond in. De hoeveelheid die je moet geven hangt af van de grootte van de planten, de hoeveelheid vruchten die ze dragen en het weer natuurlijk. In het begin hoef je de flessen niet helemaal vol te gieten, naarmate het warmer wordt en de planten groter geef je ze 1 of 2 volle flessen (ik gebruik 1,5 liter flessen)per dag. Het best geef je ze s'avond water wanneer je serre niet meer in de zon staat, zo profiteren ze het beste van het water. Je zult zien dat bij sommige flessen het water direct de grond in stroomt en het dus moeilijk te zien is hoeveel je er uiteindelijk in gedaan hebt terwijl bij andere het langzaam de grond in sijpelt waardoor het wat makkelijker te doseren is. Dit laatste is wel prettig dus steek zo nodig de flessen opnieuw in de grond.
verder:
vlekjes op de tomaten wijzen eerder op ziekte. Een goede, natuurlijkvriendelijke manieren om ziekten zoals meeldauw tegen te gaan: spuiten met opgelost kopersulfaat.